Terug

Breinlijn wijst de weg naar ondersteuning bij hersenletsel

Samen met andere zorgverleners in de regio Utrecht lanceert Boogh de Breinlijn; een toegangspoort voor alle hulpvragen over hersenaandoeningen. Vanaf deze week is de Breinlijn voor iedereen bereikbaar.

Heeft u of uw naaste hersenletsel? Of ontmoet u in uw vriendenkring of beroepsmatig mensen met hersenletsel? In Nederland helpt Breinlijn de weg naar passende ondersteuning. De gratis hulpdienst is online en telefonisch bereikbaar via  www.breinlijn.nl of 085 – 225 0244.

In Nederland krijgen jaarlijks tussen 130.000 tot 160.000 mensen te maken met hersenletsel. Dat heeft grote gevolgen voor het dagelijks leven. Het leven na bijvoorbeeld een infarct, ongeluk of tumor is nooit meer hetzelfde. Waar kan ik sporten? Hoe ga ik om met verandering in het karakter van mijn partner? Hoe zie ik het verschil tussen hersenletsel en een burn-out?

Kathleen van Verseveld van het projectteam regio Utrecht-Gooi & Vecht:
“Hersenletsel brengt veel vragen met zich mee. Voor de getroffene en de naasten, maar ook voor professionals zoals huisartsen, praktijkondersteuners en wijkteamleden.”

Kennis van zorgaanbod
Breinlijn is een gratis hulpdienst gekoppeld aan een aantal hersenletselteams in Nederland.
De medewerkers van Breinlijn kennen alle aanbieders van zorg en ondersteuning bij hersenletsel in de regio.

Van Verseveld: ”Onze medewerkers hebben veel kennis en ervaring met niet-aangeboren hersenletsel. Zij bieden een luisterend oor en kennen de mogelijkheden voor passende zorg en ondersteuning in de regio. Wij denken mee en helpen je verder op weg! Daar is de Breinlijn voor!”

Vanaf 12 mei is deze hulpdienst actief met de hersenletselteams uit de volgende regio’s: West-Brabant, Utrecht – Gooi & Vecht, Limburg, Zeeland en Amsterdam & Zaan. Later dit jaar worden meerdere regio’s aangesloten zodat Breinlijn beschikbaar wordt in heel Nederland.

Verstand van hersenletsel
Breinlijn is er voor alle vragen over hersenletsel en voor alle leeftijden. De medewerkers weten veel van de mogelijke gevolgen en kunnen snel tot de kern van het probleem komen.

Van Verseveld: “Klachten van mensen met hersenletsel worden niet altijd in verband gebracht met hun hersenletsel. Dat maakt dat advies of hulpverlening niet passend kan zijn. Juist die kennis van hersenletsel is hierbij zo belangrijk!”.

Voor alle leefgebieden
Zolang mensen met hersenletsel in rustig vaarwater zitten, redden ze zich meestal wel, weet Van Verseveld.

“Neem bijvoorbeeld Pieter. Hij was 16 jaar toen hij een ongeluk met de scooter kreeg. Zijn lichamelijk herstel verliep voorspoedig. Maar op school merkte hij dat hij last had van concentratieproblemen. Hierdoor raakte hij steeds verder achter. Met hulp van een medewerker van Breinlijn en in overleg met school is het lesprogramma voor Pieter aangepast en gaat het nu een stuk beter op school.”

Dat kan uitdagingen opleveren op vele gebieden: wonen, onderwijs, werk, vrije tijd, relaties en zorg. De vaste medewerkers van Breinlijn kunnen bij complexe vragen terugvallen op een team van gespecialiseerde deskundigen. Daar zitten een kinderrevalidatiearts en een arbeidsdeskundige in, maar bijvoorbeeld ook een WMO-klantmanager en een neuropsycholoog.

 Moderne technologie
Breinlijn is ontstaan uit een samenwerking tussen een aantal zorgorganisaties en wordt nu landelijk verder ontwikkeld en uitgerold door de verschillende hersenletselteams in de aangesloten regio’s. Hun netwerk en deskundigheid zijn samengebracht met behulp van moderne technologie. Breinlijn werkt met een beproefd helpdesk-pakket waarbij ook de privacy goed geregeld is.

Van Verseveld: “Mensen die bellen of een bericht achterlaten op de website krijgen gegarandeerd binnen twee werkdagen een reactie. En we sluiten een traject pas af als de hulpvrager op de beste plek terecht gekomen is.”

Breinlijn – wijst de weg naar ondersteuning bij hersenletsel

Online: www.breinlijn.nl | Telefonisch: 085 – 225 0244